Regiuni si mancaruri

Fiindca tot a fost Craciunul si legatura intre Craciun si mancare e indestructibila, m-am gandit sa va spun despre legatura dintre mine si mancare. Tot indestructibila 🙂

Ma apuca uneori o curiozitate foarte nesanatoasa in ce priveste mancarurile altor culturi si natii si ma trezesc in farfurie cu niste minuni al caror gust nu mi-e familiar in timp ce ma intreb ce m-a posedat sa le comand. Cand am ocazia, desigur, ca acasa in genere mananc mancare cu care m-am obisnuit si care mi-e cunoscuta ‘din frageda pruncie’. Dar in alte locuri, mi se pare interesant sa incerc chestii diferite. Si ajung sa ma gandesc ca nu e chiar cel mai potrivit mod de a incepe cunoasterea unei culturi noi – prin experimente pe propriul stomac si papile gustative.

Asa, pot spune ca ma inteleg bine de tot cu mai toata mancarea europeana si nu am decat mici abtineri la cateva chestii mai specifice si mai iuti. Eu nu mananc iute/piperat/condimentat si incerc sa evit mancarurile care isi obtin aroma din asa ceva. Asta inseamna cam… toata? mancarea indiana. Sau hai, macar 95% din ea 🙂 Si apropo de mancarea indiana, nu ma omor dupa orezul lor uscat. M-am obisnuit mult prea bine cu pilaful nostru 😀

Imi place in schimb painea indiana sau painile, ca-s mai multe tipuri. Si daca tot vorbeam de orez, de ce sa nu spun si de chinezi, ca la fel ca si indienii, si ei mananca niste cantitati impresionante de orez. Nu e la fel ca cel indian, cred ca m-as putea obisnui cu orezul chinezesc, dar nu inteleg de ce puiul lor are gust de carton. Fac o gramada de sosuri interesante, ca sa dea aroma puiului aluia, dar daca l-ar face gustos de la bun inceput ar fi mult mai simplu. Japonezii in schimb nu se mai chinuie deloc. Ce fiert? Ce prajit? Ce cuptor? Crud. Sashimi. Sushi. Peste si orez. Sos de soia si wasabi. Si nu stiu ce leguma murata interesanta la gust. Nu ma asteptam sa-mi placa toate astea 🙂 Surpriza placuta. Mai greu cu betisoarele… O fi lipsa de educatie sa mananc cu mana, dar alternativa era sa nu mananc deloc 🙂

Dar nu numai mancarurile difera. Difera mult si fructele si dulciurile. Am mancat guave. Habar n-am ce-s, sincera sa fiu, ceva indian/egiptean sau naiba stie. Le-am gasit pe masa si miroseau bine, asa ca am mancat. Mi-au placut si m-am dus sa-mi iau si eu, dar cand am ajuns la raionul de fructe am facut niste ochi mari si am inceput sa investighez ce sunt formele alea bizare si cam ce textura au ele. Sigur cel putin 10 tipuri de fructe de care nu auzisem in supermarketul ala. Erau ba paroase, ba tzepoase, ba lemnoase, ba moi… in culori ciudate… cu nume neauzite… m-au speriat definitiv. Am fugit la dulciuri si am nimerit in fata unui raft cu dulciuri specific repartizate pe tara. Dulciuri… e un fel de a spune, fiindca am ajuns sa cumpar niste fructe confiate sarate tipic filipineze!!!  o_O !  Da, si eu ma intreb ce-o fi fost in capul meu. Nu, ca n-am gresit, (ca la sunca de porc cu zahar brun, la care n-am citit pana la capat) chiar scria mare pe ele „salted tamarind”, dar eram curioasa. Acum ma intreb pe cine sa chinui cu ele 🙂

Se pare ca unora le plac deserturile sarate (ma mananca degetele sa scriu ‘dulciuri sarate’ dar ma abtin). Dar ce spun eu, doar am avut un oaspete australian care si-a pus sare pe dovleacul copt de m-a lasat cu gura cascata si fara puterea de a articula vreo intrebare. Pentru mine dovleacul copt a fost intotdeauna desert si daca nu era destul de dulce, puneai zahar. Pentru el era o leguma. Si se punea sare.

Si totusi o treaba tot am invatat din experimentele mele, si anume cand mi-e foame, ma pot baza pe mancarea italiana. Sau… fish ‘n chips. Pare sa se gaseasca peste tot 🙂 Curiozitatile si noutatile culinare le pastrez pentru cand stomacul meu e pregatit sa le primeasca.

1 Comment »

  1. Eu nu mai suport orezu` nostru. M-am indragostit de orezul cu bob lung, Uncle Bens. Ala de se fierbe direct in punga.


RSS Feed for this entry

Lasă un răspuns

